Login
+Follow

EN TUR I ETT BLÖTT JÄMTLAND

By VardagsÄventyr on 2013.10.06 In Vandring

I juli fjol tog jag min lilla ryggsäck och begav mig 2,5h norrut efter Vildmarksvägen. Jag passerade Stekenjokk och dess fantastiska natur och hamnade i Strömsunds kommun. Precis innan bommen (sett från Jämtlands-hållet) så ligger det en förfallen camping, där startade jag min vandring.

_DSC8153 kopiaEnligt min fjällkarta och faktiskt enligt kartan som fanns uppsatt på campingen så skulle denna led vara en markerad sommarled. Med stora röda prickar visade kartorna att leden skulle gå runt tre tjärnar och jag skulle passera 3 vindskydd efter vägen. Och jag vet inte om det var för att jag valde att gå motsols men någon markerad led var det då banne mig inte, och bara ett vindskydd såg jag!

Från början var det ordentligt gjort med spänger efter skoterkryssen (om något trasigt och dåligt underhållet), men när leden delade på sig försvann även stigen. Jag hade, kort och gott, inte tagit mig runt om jag inte hade haft GPSen med mig. Och trots mitt tekniska hjälpmedel gick jag utan stig mer än halva leden. Med blöta buskar/träd/gräs, helt vindstilla i luften och med miljoner mygg fick jag kämpa mig igenom den så kallade ”Fiskestigen”. Som vanligt så hade jag inte vädret på min sida heller. Solen som de lovade skulle titta fram på eftermiddagen kom inte fram förrän jag hade satt mig i bilen och var på väg hem igen. Min vanligt otur, med andra ord.
När jag äntligen var på väg tillbaka insåg jag att det som skulle föreställa markeringar var korta smala pinnar som var nedstampade i marken. Det var långt mellan de, men de fanns ju faktiskt där. Men några sådana var jag säker på att jag inte hade sett under någon del av leden tidigare.
Bara det faktum att när jag kom hem och inte har några bilder att visa (i jämförelse med hur många jag brukar ha att välja bland) säger ju en hel del om hur tråkigt jag hade det under denna vandring. Jag hade helt enkelt fullt upp med att vifta bort alla tusentals myggor och surrade runt mitt ansikte.
Men det som ändå är positivt med detta är ju att jag nu jag tala om för er andra att inte ens fundera på att ta er dit. Det är inte värt det för fem öre.
_DSC8158 kopia
1 Responses to "EN TUR I ETT BLÖTT JÄMTLAND"